Bezorgde bewoners Velserstraat pleiten ervoor de Velserstraat bus-vrij te maken, OF I.I.G. 30 KM/U TE GAAN HANDHAVEN. Bussen en hardrijdend (vracht)verkeer zorgen voor trillingsschade aan huizen en erger - zorgen voor LEVENSGEVAARLIJKE SITUATIES door onverminderd hard rijden, door ontbrekende zebra paden.
Bezorgde bewoners van de Velserstraat en aanliggende zijstraten.
Dat de al jaren durende scheurvorming door trillingen, rammelende glazen en gevaarlijke situaties door hoge rijsnelheden, na de renovatie en instelling 30km-zone, niet zijn afgenomen. Voor veel woningen zijn de trillingen zelfs toegenomen.
Bussen en overige verkeer rijden na de renovatie niet langzamer zoals beoogd was.
De reden is dat geen echt snelheidsvertragende maatregelen - zoals drempels - genomen zijn bij de renovatie.
Maak de Velserstraat bus-vrij en zorg dan voor écht snelheids-vertragende maatregelen.
Stop de schadevorming aan prachtige huizen, maak de buurt prettiger.
En als laatste, veiliger: geen bus maakt de weg vrij voor echte vertragingsmaatregelen die de veiligheid van een ieder en specifiek de kinderen van de twee (!) basisscholen ten goede komt.
Bewoonster wilde haar dochter helpen een filmpje van de situatie te maken. Ze waren namelijk al in contact met het Jeugdjournaal over de gevaarlijke situatie en wilden graag een impressie maken van de situatie:
Bij het filmen van de situatie vlak voor de school werd mevrouw bijna aangereden door een fietser met haast: "Hoe haal je je het in je hoofd mij te filmen!" "Omdat u mij in een woonwijk omver dreigt te fietsen!".
Het illustreert de situatie.
Kern is dat er onduidelijkheid is over de nieuwe situatie. Geen zebrapad - want het is immers een 30km-zone en zebrapaden horen daar niet omdat iedere verkeersdeelnemer gelijkwaardig is - wat dan ook niet echt verkeersremmend werkt voor (vracht) auto's en bussen.
Opties kunnen zijn: knipperende matrixborden dat er 30km/u gereden dient te worden, of dat er een oversteekplaats is, of toch weer zebrapaden hoewel dat blijkbaar dus niet bij de inrichting van een 30km gebied hoort. Als het maar werkt! Alles voor de veiligheid; wat begint bij langzamer rijden en meer voorrang voor niet-gemotoriseerd verkeer.
Naar verluidt hebben de schooldirecteuren van De Ark en de Werkschuit samen ook de ontstane gevaarlijke situaties bij de gemeente Haarlem gepoogd aan te kaarten. Tot op heden lijkt de gemeente niet ontvankelijk voor de roep om aanpassingen.
Dit onderstreept de noodzaak om een breed gedragen protest tegen de onzorgvuldige uitvoering van de herinrichting Velserstraat te blijven voeren: hoewel deze petitie de titel 'bus-vrij' in zich draagt, gaat het uiteindelijk om maar 1 ding: een veilige en niet schade veroorzakende aan huis en mens- situatie.
Ook vernomen dat sommige mensen in de Jelgersmastraat in hun achtertuin tegenwoordig ook de bus in de Velserstraat voelen voorbij rijden...
de herinrichting lijkt niet tot afname van klachten te leiden, maar tot toename van trillingsoverlast en - in meerdere gevallen - schade.
Daarom: help mee deze petitie onder de aandacht te brengen bij hen die nog niet ondertekenden. Hoe meer mensen tekenen, hoe groter de kans dat er geluisterd wordt.
Er zijn veel instemmende reacties op de petitie over de overlast door hardrijdende auto's, vrachtverkeer en bussen in de Velserstraat. In 3 dagen zijn er bijna 30 ondertekeningen van de petitie.
Fijn dat er steun is.
Er moeten echter nog wel meer mensen de petitie ondertekenen om een serieuze stem te vormen en het gesprek met de gemeente aan te kunnen gaan. Daarom:
Help ons en jezelf door zoveel mogelijk buren aan te spreken en ze de petitie te laten teken.
Alvast dank!